Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest 28 mar 2024, o 20:00



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 
Pomiar kompresji - próba olejowa 
Autor Wiadomość
rowerzysta

Dołączył(a): 26 wrz 2016, o 08:52
Posty: 26
Płeć: mężczyzna
Moto: SV 650N 2004
Post Pomiar kompresji - próba olejowa
Cześć,

Zacznijmy od początku. Moja SV z 2003r. brała zawsze koło 0,5 l oleju na 1000 km (około 70 tys. przebiegu). Pod koniec zeszłego sezonu motocykl, w mojej subiektywnej ocenie, coś zamulił. Zbliżały mu się luzy zaworowe, więc sobie myślę - zrobię luzy będzie gites.
Jednak luz zaworowy był w normie, łańcuchy rozrządu niewyciągnięte, napinacze mają jeszcze 1/3 zębów do dyspozycji.

Korzystając z wiosennej pogody, wziąłem się za pomiar kompresji. No i mam zagwozdkę:
- tylny cylinder 12 barów (11 wg. serwisówki to dolny limit), po dolaniu oleju urosło do 13-14 barów,
- przedni cylinder 14 barów, po dolaniu oleju dobiło do 18, a nawet nieco więcej.

Teraz moje podejrzenia są następujące. Przedni cylinder jest igiełka - po dolaniu oleju uszczelnił się jeszcze bardziej, stąd duży wzrost kompresji.
Natomiast gorzej jest z tylnym cylindrem. Dużo bardziej odstaje od przedniego. Po dolaniu oleju kompresja nieco wzrosła (czyli pierścienie nieco zużyte), jednak nieszczelne mogą być również zawory.

Pomiar kompresji robiłem książkowo - rozgrzany silnik, odpięte wtryski, otwarta przepustnica.

Jak Waszym zdaniem to wygląda?

Dzięki,
Mateusz


25 mar 2018, o 14:56
Zobacz profil
motocyklista

Dołączył(a): 10 lip 2017, o 11:13
Posty: 213
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S 2004
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
Tuż po odpaleniu jak postoi przez noc zadymi na niebiesko, czy zadymi na dużych obrotach czy w ogóle?

Moim zdaniem zawory mają problem ze szczelnością, 15 bar po wlaniu oleju powinno być bez problemu przekroczone, jeśli problem jest z pierścieniami.

Pierścienie z racji przebiegu są już nieco zużyte, ale dobrym pomysłem byłoby zdjęcie tylnej głowicy i sprawdzenie jej szczelności.


25 mar 2018, o 16:46
Zobacz profil
rowerzysta

Dołączył(a): 26 wrz 2016, o 08:52
Posty: 26
Płeć: mężczyzna
Moto: SV 650N 2004
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
Generalnie zadymi. Widać przy mocniejszym przygazowaniu.

Może w święta dobiorę się do uszczelniaczy zaworowych.


25 mar 2018, o 18:50
Zobacz profil
rowerzysta
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lut 2016, o 18:53
Posty: 21
Lokalizacja: Białystok
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S K7
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
Spróbuj metody z naftą. Pierścienie się zapiekają. Może pomóc. Temat na forum Vstroma
https://forum.vstromclub.pl/znika-olej- ... t1098.html


25 mar 2018, o 19:18
Zobacz profil
rowerzysta

Dołączył(a): 26 wrz 2016, o 08:52
Posty: 26
Płeć: mężczyzna
Moto: SV 650N 2004
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
Nafta naftą, ale olej powinien uszczelnić cylinder, żeby dobiło do 15-18 barów.

Jeżeli tak się nie stało, to chyba zawory też puszczają? Dobrze główkuję?


25 mar 2018, o 22:23
Zobacz profil
motocyklista

Dołączył(a): 10 lip 2017, o 11:13
Posty: 213
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S 2004
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
Nawet bardzo dobrze. Skoro zawory są wyregulowane zostaje odkręcić głowicę i zobaczyć co się tam dzieje.
Dymienie w trakcie pracy wskazuje też na pierścienie, tylko bezpośrednio po odpaleniu - uszczelniacze zaworowe. Chyba, że uszczelniacze już są tak zużyte, że przepuszczają cały czas. Przyczyną zużycia uszczelniaczy i braku kompresji mogą być też uszkodzone prowadnice zaworów i tutaj może być problem.

Nie przegrzałeś nigdy silnika?


25 mar 2018, o 22:27
Zobacz profil
rowerzysta

Dołączył(a): 26 wrz 2016, o 08:52
Posty: 26
Płeć: mężczyzna
Moto: SV 650N 2004
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
Ja nie przegrzałem. Ale co się działo przez 12 pozostałych lat? Nie wywróżę...

Zdejmowałem pokrywę głowicy i niczego podejrzanego nie widziałem. Na co zwrócić uwagę? Nagar przy gniazdach i zaworach?
Czy jednak muszę zdjąć sprężyny i obejrzeć uszczelniacze?


26 mar 2018, o 08:41
Zobacz profil
motocyklista

Dołączył(a): 10 lip 2017, o 11:13
Posty: 213
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S 2004
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
Od tej strony nie sprawdzisz szczelności zaworów. Niestety trzeba ściągnąć głowicę i wtedy będziesz widział.


26 mar 2018, o 12:21
Zobacz profil
rowerzysta

Dołączył(a): 26 wrz 2016, o 08:52
Posty: 26
Płeć: mężczyzna
Moto: SV 650N 2004
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
Z tego co wyczytałem, to wymian uszczelniaczy zaworowych to szybka robota. Uszczelniacze po 12zł/szt. Chyba zaryzykuję w tę stronę.


26 mar 2018, o 22:04
Zobacz profil
motorowerzysta

Dołączył(a): 6 lis 2014, o 17:56
Posty: 89
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N 2008
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
Gdzieś wyczytałem że silnik SV w idealnym stanie ma 15 barów, mowa o wtryskowym, więc skąd Wam się wzięło 18?


31 mar 2018, o 07:26
Zobacz profil
motorowerzysta

Dołączył(a): 22 wrz 2017, o 15:52
Posty: 92
Lokalizacja: Białystok
Płeć: mężczyzna
Moto: sv1000
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
Po dodaniu oleju może być i 18


31 mar 2018, o 08:49
Zobacz profil
rowerzysta

Dołączył(a): 26 wrz 2016, o 08:52
Posty: 26
Płeć: mężczyzna
Moto: SV 650N 2004
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
Wymieniłem uszczelniacze zaworowe w tylnym cylindrze. W sumie to nie mogła być przyczyna, bo były w dobrym stanie.
Zawsze nowa umiejętność w ręku.

Ale do sedna. W poprzedniej fazie pomiarów, mierzyłem na przednim cylindrze koło 14 barów. Z olejem dobijał do 18. Tylny cylinder wahlował się w okolicy 11-12 barów. A wiecie skąd różnica wynikała? Ze złej metody pomiarowej. Przedni cylinder mierzyłem z metalową przedłużką do manometru (gwint nie wkręcał się w gniazdo świecy - chińczycy dali za szeroką tuleję nad gwintem), a tylny gumowym wężem.

Jak w Święta oba garnki zmierzyłem metalową przystawką, to pomiary obu cylindrów wyszły identyczne - 14 barów, z olejem 18. Bajka :)

Uważajcie na te przedłużki ;)


4 kwi 2018, o 11:42
Zobacz profil
motorowerzysta

Dołączył(a): 6 lis 2014, o 17:56
Posty: 89
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N 2008
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
Dużo Cię ta wymiana wyszła? Składałeś później wszystko na starych uszczelkach? Ja też się zastanawiam czy nie wymienić uszczelniaczy zaworowych bo trochę oleju mi bierze, a mechanik krzyczy kosmiczne pieniądze za taką robotę. Dodam że ciśnienie mam w normie po 14,5 bar na garnku


6 kwi 2018, o 09:57
Zobacz profil
rowerzysta
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lut 2016, o 18:53
Posty: 21
Lokalizacja: Białystok
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S K7
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
Koszta jakie ponosisz to jedynie koszt samych uszczelniaczy około 80 zł za 8 szt.
Dodam że uszczelniacze bardzo rzadko się zużywają.
Ostatnio u siebie zmieniałem korzystając z okazji ustawienia luzów zaworowych przed sezonem. Przebieg 45 tys - uszczelniacze w dobrej kondycji. Robota marudna, najgorsze chyba jest wyjęcie starych uszczelniaczy D: No i bez scisku do sprężyn nawet się nie zabieraj za robotę.
Głowicy się nie zdejmuje. Ja składałem na starych uszczelkach zarówno pokrywy jak i napinaczy. Póki co sucho ;)

Wysłane z mojego Redmi 3S przy użyciu Tapatalka


6 kwi 2018, o 10:23
Zobacz profil
SV Rider

Dołączył(a): 20 kwi 2013, o 11:22
Posty: 1573
Lokalizacja: Wrocław<->Głuszyca
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S '2003
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
sicek napisał(a):
Głowicy się nie zdejmuje.

Jak zatem kompresujesz sprężyny zaworowe, żeby otworzyć zamki zaworu, skoro:
sicek napisał(a):
No i bez scisku do sprężyn nawet się nie zabieraj za robotę.

?
Chyba, że masz jakieś ściski, które nie wymagają zaparcia jednego ramienia o zawór (od strony komory spalania)?

_________________
"Cholernie chciało mi się śmiać" Kurt Vonnegut jr


15 kwi 2018, o 16:51
Zobacz profil
rowerzysta
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lut 2016, o 18:53
Posty: 21
Lokalizacja: Białystok
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S K7
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
Wystarczy ustawić tłok w GMP. Podczas ściskania sprężyny zawór opiera się o tłok i pestki elegancko schodzą bez użycia dużej siły. Zawór nie wpadnie do cylindra. Dla wrażliwych "że zawór się pognie" jest metoda na sznurek - moim zdaniem zbędna.


15 kwi 2018, o 22:19
Zobacz profil
SV Rider

Dołączył(a): 20 kwi 2013, o 11:22
Posty: 1573
Lokalizacja: Wrocław<->Głuszyca
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S '2003
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
Tak podejrzewałem, że chcesz zaprzeć zawór o tłok, tylko nie bardzo wiedziałem jak chcesz zaprzeć dolne ramię ściągacza tego typu:
Obrazek
a nie pomyślałem, że może używasz takiego, którym można się zaprzeć o cokolwiek (w komorze pod pokrywą zaworów) innego niż denko zaworu (do czego potrzeba zrzucić głowicę):
Obrazek
Obrazek
czy takiego:
Obrazek

Dobrze kombinuję, czy jednak masz patent na ten przyrząd z pierwszego obrazka (flansze kolektorów)?

_________________
"Cholernie chciało mi się śmiać" Kurt Vonnegut jr


16 kwi 2018, o 09:10
Zobacz profil
rowerzysta
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lut 2016, o 18:53
Posty: 21
Lokalizacja: Białystok
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S K7
Post Re: Pomiar kompresji - próba olejowa
Patent taki, że ze starego krzesełka turystycznego zrobiłem ścisk w 30 min podobny do tego ze zdj nr 2 (przynajmniej z zasady działania). I to bez żadnego spawania ;)


16 kwi 2018, o 22:33
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 18 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Bing [Bot], Google [Bot] i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL