Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest 13 gru 2018, o 20:57



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Problem z regulacją sprzęgła/sprzęgło nie wysprzęgla 
Autor Wiadomość
pieszy

Dołączył(a): 21 maja 2018, o 20:16
Posty: 5
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S 2007
Post Problem z regulacją sprzęgła/sprzęgło nie wysprzęgla
Dobry wieczór! :flaga:
Sytuacja ma się tak. Tydzień temu w trakcje jazdy zerwała mi się linka sprzęgła. Zamówiłem nową, wymieniłem. Chciałem ustawić odpowiedni luz na dźwigni a przy okazji ustawić odpowiedni kąt i naciąg na (w manualu określany jako: clutch release assembly). Wydawało mi się, że zrobiłem to dobrze kierując się serwisówką. Ku mojemu zdziwieniu przy wrzuceniu biegu koło się obracało(co zasugerowało mi że że sprzęgło nie wysprzęgla). Dlatego postanowiłem zwiększyć naciąg i przy okazji zwiększyć napór na pręt, po wyjęciu którego wypływa olej (w serwisówce określonej jako rod clutch push). Tak czy inaczej i to nie przyniosło pozytywnych efektów, bo po wrzuceniu biegu koło przy maksymalnym naprężeniu klamki sprzęgła dalej się obracało co wskazywałoby na brak wysprzęglania. Test przeprowadzony na podnośniku jak i na ziemi(na ziemi po prostu przy jedynce gaśnie przy maksymalnym zaciągnięciu klamki sprzęgła). Stąd pytanie do was forumowicze, czy macie jakiś pomysł, bo przyznam szczerze że kończą mi się pomysły co mogę zrobić, albo co robię nie tak. Szukałem rozwiązań na forach, ale zazwyczaj wskazują one na czynności, które właśnie dokonywałem. Za wszelką pomoc z góry dziękuję.


30 sie 2018, o 01:05
Zobacz profil
motocyklista
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 cze 2018, o 08:25
Posty: 134
Lokalizacja: Kraków
Płeć: mężczyzna
Moto: SV 650S 1999
Post Re: Problem z regulacją sprzęgła/sprzęgło nie wysprzęgla
Ustaw jak w serwisowce. Kiedy olej wymieniany?


30 sie 2018, o 09:30
Zobacz profil
pieszy

Dołączył(a): 21 maja 2018, o 20:16
Posty: 5
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S 2007
Post Re: Problem z regulacją sprzęgła/sprzęgło nie wysprzęgla
Olej wymieniany dokładnie 2 miesiące temu razem z filtrem, jakieś 2 k przebiegu zrobione maksymalnie.


30 sie 2018, o 10:42
Zobacz profil
SV Rider

Dołączył(a): 20 kwi 2013, o 11:22
Posty: 1369
Lokalizacja: Wrocław<->Głuszyca
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S '2003
Post Re: Problem z regulacją sprzęgła/sprzęgło nie wysprzęgla
Regulowałeś tylko naciąg linki (przy klamce i przy bloku silnika) czy ruszałeś też śrubkę regulacji przy samym wysprzęgliku? To ta śruba zamocowana współosiowo z prętem o którym piszesz (rod clutch push, po polsku to będzie coś jak popychacz sprzęgła/wysprzęglika), bez łba, ale z nakrętką samokontrującą. Opisowe "do oporu a potem 1/4 obrotu wstecz" jest niejednoznaczne. Dla mnie "do oporu" to moment, kiedy zaczyna dociągać ramię wysprzęglika do obudowy, a nie kiedy się już ramie o obudowę oprze.
To, że olej cieknie stamtąd po wyjęciu pręta to chyba normalne - jeśli masz go dużo i moto jest na stopce bocznej, to pochyla się dokładnie w tę stronę. Tam jest tylko jeden uszczelniacz olejowy, więc jeśli nie cieknie z prętem założonym, to wszystko z nim w porządku.
Skoro wyjmowałeś ten popychacz, musiałeś odkręcać wysprzęglik. Może przy składaniu coś lekko przesunąłeś i wysprzęglik się zaciera - chodzi mi o luz wysprzęglika względem tych dwóch śrub, którymi przykręcasz go do bloku silnika.
Zmierzyłem ten popychacz u siebie. "Nówka sztuka" ma długość 108,3mm (u mnie ten obecnie pracujący jest wytarty od uszczelniacza i niedługo będzie wymieniany nowy, stąd mogłem zmierzyć).
Miałem spytać o to ciągnięcie na wciśniętym sprzęgle, tzn. czy ciągnie tylko tyle, że ciągnie kołem, kiedy koło jest w powietrzu czy ciągnie na tyle, że na jedynce, wciśniętym sprzęgle i uniesionych stopach moto jedzie do przodu. Z opisu
misiekgud napisał(a):
na ziemi po prostu przy jedynce gaśnie przy maksymalnym zaciągnięciu klamki sprzęgła
rozumiem, że gdybyś delikatnie dodał gazu (tak, żeby nie zgasł), to moto uciągnęłoby siebie i Ciebie, zgadza się?
Jak pracuje wysprzęglik po odkręceniu od silnika? Chodzi płynnie czy słychać jakieś "szorowanie"? Rozbierałeś go? Czyściłeś? Smarowałeś? Są wszystkie kulki? Wysprzęglik jest rozbieralny, trzeba odgiąć ten języczek na blaszce wianuszka i wtedy wychodzi cały. Dobra rada: zrób to nad jakąś miską/kuwetą, nie ma to jak szukanie kulek fi 3,175mm (1/8") po podłodze garażu :P
Ma ich być 11, mają być nasmarowane (smar pomaga też w złożeniu w całość, po prostu się przykleją) i mają się swobodnie obracać w wianuszku, to po prostu takie specyficzne łożysko.
Linka nasmarowana? Nowa, bo nowa, ale parę kropel oleju wazelinowego zawsze pomaga. Linki z LinMot'u mają tę rurkę przy klamce giętą nie po jednym dużym łuku (jak w oryginale) tylko w dwóch miejscach, na dość małym promieniu, u mnie nowa (jakiś 2000km) nie pracuje tak płynnie jak dotychczasowa (oryginał, więc pewnie od początku, jakieś 65000km).

Za sprzęgło się zabiorę pewnie we wrześniu (jak się tylko zacznie pogodowy syf jesienny), więc jaki jest stan tarcz/przekładek/sprężyn i gdybać jaki wpływ na problemy z ustawieniem będę mógł napisać dopiero wtedy. U mnie oprócz problemów ze wstrzeleniem się między "nie ciągnie/wysprzęgla" (przy wysprzęgleniu) a "nie ślizga" (podczas jazdy) dochodzi jeszcze problem, że przy mocno rozgrzanym silniku (jazda w upały w mieście) nieraz się muszę nawahlować, żeby znaleźć N między 1 a 2. Nie jest to problem skrzyni, tylko sprzęgła (ale i do gwiazdki zmiany biegów zajrzę). Po zgaszeniu silnika N wskakuje bez problemu, po prostu czuć, że nie wysprzęgla do końca. Olej na to nie ma wpływu, to samo działo się na świeżym i na takim po 6000km.
U mnie to ustawianie "na kąty" (jak w Haynesie) nie zadziałało za dobrze przy nowej lince a przy starej nie działało w ogóle :)

_________________
"Cholernie chciało mi się śmiać" Kurt Vonnegut jr


30 sie 2018, o 10:43
Zobacz profil
pieszy

Dołączył(a): 21 maja 2018, o 20:16
Posty: 5
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S 2007
Post Re: Problem z regulacją sprzęgła/sprzęgło nie wysprzęgla
Witam!
Cytuj:
Regulowałeś tylko naciąg linki (przy klamce i przy bloku silnika) czy ruszałeś też śrubkę regulacji przy samym wysprzęgliku?

Tak regulowałem śrubę na samym wysprzęgliku, też ją zdejmowałem żeby sprawdzić czy tam się coś nie zblokowało.
Cytuj:
rozumiem, że gdybyś delikatnie dodał gazu (tak, żeby nie zgasł), to moto uciągnęłoby siebie i Ciebie, zgadza się?

Tak oczywiście, jakbym dodał gazu to pewnie bym pojechał, po prostu jazda jak bez sprzęgła tak jak w momencie gdy mi się zerwała linka.
Cytuj:
Jak pracuje wysprzęglik po odkręceniu od silnika? Chodzi płynnie czy słychać jakieś "szorowanie"? Rozbierałeś go? Czyściłeś? Smarowałeś? Są wszystkie kulki?

Chodził płynnie, nie rozbierałem na części pierwsze, odrobinę nasmarowałem, wydaje mi się że wszystkie kulki były. Żadnego szorowania nie słyszałem
Cytuj:
Linka nasmarowana? Nowa, bo nowa, ale parę kropel oleju wazelinowego zawsze pomaga. Linki z LinMot'u mają tę rurkę przy klamce giętą nie po jednym dużym łuku (jak w oryginale) tylko w dwóch miejscach

Tego akurat jeszcze nie zrobiłem. Akurat stwierdziłem że nie będę oszczędzał na lince i zaopatrzyłem się w serwisie Suzuki.
Cytuj:
U mnie oprócz problemów ze wstrzeleniem się między "nie ciągnie/wysprzęgla" (przy wysprzęgleniu) a "nie ślizga" (podczas jazdy) dochodzi jeszcze problem, że przy mocno rozgrzanym silniku (jazda w upały w mieście) nieraz się muszę nawahlować, żeby znaleźć N między 1 a 2.

Znany mi problem, na starej lince, na wyłączonym silniku N wbijał się bez problemu. Chociaż pod koniec żywotności linki problem chyba trochę zanikł, a może tak jak piszesz w wyjątkowo upalne dni w mieście miało to swoje apogeum.

W każdym razie dzięki za pomoc. Nasmaruje linki i rozbiorę wysprzęglik na części pierwsze, próbując jeszcze raz wszystko dokładnie ustawić, zobaczymy czy mi się uda. :P


30 sie 2018, o 11:14
Zobacz profil
motocyklista

Dołączył(a): 12 lis 2011, o 19:03
Posty: 284
Lokalizacja: Poznań/Radziejów
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S K1
Post Re: Problem z regulacją sprzęgła/sprzęgło nie wysprzęgla
Czy regulację wysprzęglika przeprowadziłeś na rozluźnionej lince sprzęgła, tzn rozkręciłeś naciąg przy klamce oraz na mocowaniu linki przy wysprzęgliku? Zbadaj też jak już rozluźnisz linkę, czy ruszanie ramieniem wysprzęglika powoduje jego wysuwanie, mój był wyrobiony i dźwignia była dość luźna na osadzeniu zamkowym.


31 sie 2018, o 17:15
Zobacz profil
SV Rider

Dołączył(a): 20 kwi 2013, o 11:22
Posty: 1369
Lokalizacja: Wrocław<->Głuszyca
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S '2003
Post Re: Problem z regulacją sprzęgła/sprzęgło nie wysprzęgla
O widzisz, Mielony: wymieniałeś wysprzęglik na nowy czy zakuwałeś ramię? Jeśli zakładałeś nowy, to on powinien być "na sztywno" zakuty czy delikatny luz tam jednak powinien być ("delikatny luz" to nie to samo, co 1/8 obrotu... :P )? U mnie jest luz nie względem zamka, tylko boczny, ramię odchyla się delikatnie na boki od położenia 90 stopni względem osi ślimaka wysprzęglika. Na zdrowy rozum luz jakiś być powinien, w końcu punkt mocowania linki pozostaje nieruchomy, a samo ramię względem niego się przesuwa wzdłuż osi wysprzęglika (podczas wysprzęglania). Pytanie z rodzaju "co autor" (Suzuki) miał na myśli.

_________________
"Cholernie chciało mi się śmiać" Kurt Vonnegut jr


3 wrz 2018, o 15:59
Zobacz profil
motocyklista

Dołączył(a): 12 lis 2011, o 19:03
Posty: 284
Lokalizacja: Poznań/Radziejów
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S K1
Post Re: Problem z regulacją sprzęgła/sprzęgło nie wysprzęgla
Kupiłem używany idealny za 90zł z wysyłką, nie miałem czasu na naprawianie starego, obie części przyciąga magnes, więc pewnie był do pospawania, ale nie mogłem sobie pozwolić na brak motocykla. Ramie i ślimak w tym co kupiłem jest idealnie sztywno, w starym mogłem nim ruszać o dobre 30 stopni zanim zanim zaczął coś wysprzęglać, przez co brakowało mi regulacji przy klamce już. Luz boczny też nie powinien występować, jak chcesz to pewnie da się to pospawać. Mój miał też wyrobiony blaszany wianek na kulki, przebieg 85kkm zrobił swoje.


3 wrz 2018, o 21:42
Zobacz profil
SV Rider

Dołączył(a): 20 kwi 2013, o 11:22
Posty: 1369
Lokalizacja: Wrocław<->Głuszyca
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S '2003
Post Re: Problem z regulacją sprzęgła/sprzęgło nie wysprzęgla
Nie, no spawać nie zamierzam :) Co znaczy u Ciebie:
Mielony napisał(a):
wyrobiony blaszany wianek na kulki
? On nie przenosi żadnych obciążeń, obraca się wraz z kulkami wędrującymi w spiralnym rowku, jego zadaniem jest jedynie utrzymywanie kulek w odpowiednich odstępach względem siebie. Kulki są na tyle duże, że wysprzęglik można złożyć tylko wtedy, kiedy kulki wejdą w te 4 kanaliki. Pomiędzy ślimak ramienia a obudowę poza kanalikiem się nie wcisną, nie ma szans. Średnica tulei wianka to coś pomiędzy średnicą ślimaka a wewnętrzną średnicą obudowy, więc jeśli są wszystkie kulki, to nie powinna dotykać niczego prócz kulek. U mnie dwóch brakowało a dwie były zaklinowane w wianuszku, co finalnie sprawiało, że koszyczek (nie mając podparcia w postaci kulek) ocierał o obudowę wysprzęglika (widoczne zatarcia). Kulki wymieniłem wszystkie na nowe (śruba mikrometryczna wskazywała 3,175mm średnicy, czyli 1/8", są takie w sprzedaży w firmach handlujących łożyskami, to nie żadna egzotyka).

U mnie ramię się nie obraca (co by powodowało zmniejszenie zakresu posuwisto-obrotowego wysprzęglika), jest tylko minimalny luz boczny i jego byłem ciekaw (czy tak ma być). Nowy wysprzęglik to jakieś 44$ a kupować, żeby się tylko przekonać, że w zasadzie, to u mnie jest tak samo to trochę bez sensu.

_________________
"Cholernie chciało mi się śmiać" Kurt Vonnegut jr


4 wrz 2018, o 17:32
Zobacz profil
motocyklista

Dołączył(a): 12 lis 2011, o 19:03
Posty: 284
Lokalizacja: Poznań/Radziejów
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S K1
Post Re: Problem z regulacją sprzęgła/sprzęgło nie wysprzęgla
Wyrobiony w sensie w starym wysprzęgliku po wyjęciu ślimaka kulki same wypadły, w nowym nie przechodziły przez otwór i wianek je trzymał. Otwory wyrobiły się z czasem i pewnie z braku smarowania.


6 wrz 2018, o 17:57
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 10 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL