Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest 25 maja 2020, o 23:47



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Zmielony stator śrubą od magneto. Co czyścić? 
Autor Wiadomość
rowerzysta

Dołączył(a): 16 mar 2019, o 18:06
Posty: 14
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N k4
Post Zmielony stator śrubą od magneto. Co czyścić?
Siemanko. Podejrzewałem zatarty silnik, okazało się jednak że odkręciła się śruba od magneto i zmieliła stator. Pytanie co dalej. Mam silnik wyjęty (może niepotrzebnie, ale czasu nie cofnę), zdjęte pokrywy zaworów i tam jest czyściuśko. Silnikiem dało się kręcić ręką więc myślę, że opiłki nie doprowadziły do zatarcia panewek. Planuję wyczyścić sprzęgło i miskę, po czym zrobić ze dwie wymiany oleju z filtrem. Są też opinie, że powinienem rozkręcić cały silnik w mak na czyszczenie, ale wtedy wychodzi dużo pracy i koszt uszczelek ponad 5 stów. Jak byście zrobili? Poniżej zdjęcia i link do filmiku z momentu powstania awarii:

https://www.youtube.com/watch?v=0eQCb9MSKTg

Obrazek

Obrazek


16 maja 2020, o 18:38
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2010, o 12:42
Posty: 3192
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650 SS
Post Re: Zmielony stator śrubą od magneto. Co czyścić?
Luzik. Wymień alternator, wyczyść tą stronę, zmień olej i filtr. Nie ma co wpadać w panikę. Nic się takiego nie stało
Będzie żył. opiłki przez filtr nie przechodzą.

_________________
Najlepszą metodą tunningu jest obniżenie masy. Masy motocyklisty.


16 maja 2020, o 22:33
Zobacz profil
SV Rider

Dołączył(a): 20 kwi 2013, o 11:22
Posty: 1494
Lokalizacja: Wrocław<->Głuszyca
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S '2003
Post Re: Zmielony stator śrubą od magneto. Co czyścić?
W dodatku masz dwa filtry na drodze z oleju do panewek: sitko w misce olejowej (ono chroni bardziej pompę olejową) i ten filtr olejowy, który wymieniasz co 6tyś.km. Na stronie 23 serwisówki masz rozrysowany obieg oleju w silniku SV (rozdział 6-23). Od strony sprzęgła będziesz w stanie (częściowo) dostać się do miski, ale pewnie i tak nie uda Ci się wydostać wszystkiego. Ryzyka zaciągnięcia czegokolwiek do panewek jest zerowe - nawet jeśli drobinki przedostaną się przez sitko pod pompą, to powinny być zgniatane (spłaszczane) przez koło zębate o ściankę pompy i wyłapie je filtr oleju a z zewnątrz między czop wału a panewkę też się nie dostaną, bo łożyska główne dostają od środka olej pod ciśnieniem, więc i pod ciśnieniem się on wylewa po bokach. Nawet sprzęgło jednokierunkowe (rozrusznika) ma olej pod ciśnieniem.

Wszystkie 5 dysz olejowych (2x studzenie denka tłoka, 1x skrzynia biegów, 2x dysza cylindra/głowicy) są już za filtrem oleju, więc też nie ma ryzyka. Pierwsza wymiana oleju szybciej niż 6000km na pewno pomoże, ale chyba bardziej psychologicznie. Sprawdź wtedy ciśnienie oleju, będziesz wiedział w jakim stanie jest pompa oleju (to też dla tzw. "świętego spokoju").

Teraz pytanie: dlaczego się ta śruba w ogóle odkręciła? Na kole magnesowym widać ślady po białym markerze/korektorze/pisaku olejowym - fabrycznie tego nie ma, wygląda jak po wymianie (na używane) koła magnesowego. Ktoś przy skręcaniu koła magnesowego ze sprzęgłem jednokierunkowym "dał ciała"? Skręcane bez klucza dynamometrycznego/bez kleju do gwintów?

Z dwojga złego, to mniej boli strata uzwojenia niż zatarcie silnika :D
Powodzenia!

_________________
"Cholernie chciało mi się śmiać" Kurt Vonnegut jr


18 maja 2020, o 10:59
Zobacz profil
rowerzysta

Dołączył(a): 16 mar 2019, o 18:06
Posty: 14
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N k4
Post Re: Zmielony stator śrubą od magneto. Co czyścić?
komi napisał(a):
Teraz pytanie: dlaczego się ta śruba w ogóle odkręciła? Na kole magnesowym widać ślady po białym markerze/korektorze/pisaku olejowym - fabrycznie tego nie ma, wygląda jak po wymianie (na używane) koła magnesowego. Ktoś przy skręcaniu koła magnesowego ze sprzęgłem jednokierunkowym "dał ciała"? Skręcane bez klucza dynamometrycznego/bez kleju do gwintów?


Nie znalazłem w serwisówce na jaki to ma być klej i jaki moment (jest mowa tylko o centralnej śrubie)...

No nic. W takim razie odkręcę to magneto, przeczyszczę je dokładnie, po czym dokręcę jak należy z klejem do gwintów. Nowy stator, nowe uszczelki na dekle no i zrobię jedną dodatkową wymiane oleju i filtra. Przy okazji sprawdzę sobie luzy zaworowe, skoro mam już pokrywy zdjęte i trzeba wrzucać kloca z powrotem :). Dzięki Panowie za rzeczowe porady ;).


18 maja 2020, o 13:14
Zobacz profil
motorowerzysta

Dołączył(a): 19 wrz 2016, o 12:46
Posty: 61
Płeć: mężczyzna
Moto: SV1000S 2004
Post Re: Zmielony stator śrubą od magneto. Co czyścić?
W SV1000 w serwisówce jest informacja, że te śruby trzeba dokręcać z momentem 25Nm.
Daje się czerwony klej (thread lock super 1303). Ja podczas wykręcania miałem duży problem z ich odkręceniem nawet kluczem udarowym. Dokupiłem dla pewności jedną śrubę w serwisie i była pomalowana czerwonym klejem.

Serwisówka engine 3-65


19 maja 2020, o 09:30
Zobacz profil
SV Rider

Dołączył(a): 20 kwi 2013, o 11:22
Posty: 1494
Lokalizacja: Wrocław<->Głuszyca
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S '2003
Post Re: Zmielony stator śrubą od magneto. Co czyścić?
W SV650 to samo: 25Nm i 99000-32030: THREAD LOCK SUPER "1303" - strona 3-83.
Jak Suzuki zakodowało kolorami siłę wiązania/przeznaczenie danego specyfiku masz na zdjęciu (z jakiejś aukcji na eBay): Obrazek
Tak, jak pisze master_be - raczej czerwony (jeśli nie 1303, a odpowiednik Loctite'a czy Berner'a), więc ewentualny demontaż po podgrzaniu śruby. To oczywiście już "na zaś" i do sprawy czyszczenia niewiele wnosi.

_________________
"Cholernie chciało mi się śmiać" Kurt Vonnegut jr


19 maja 2020, o 10:15
Zobacz profil
rowerzysta

Dołączył(a): 16 mar 2019, o 18:06
Posty: 14
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N k4
Post Re: Zmielony stator śrubą od magneto. Co czyścić?
master_be napisał(a):
Ja podczas wykręcania miałem duży problem z ich odkręceniem nawet kluczem udarowym.


No patrz, a mi się dwie odkręciły same, a resztę odkręciłem palcami :)


19 maja 2020, o 14:26
Zobacz profil
motorowerzysta

Dołączył(a): 19 wrz 2016, o 12:46
Posty: 61
Płeć: mężczyzna
Moto: SV1000S 2004
Post Re: Zmielony stator śrubą od magneto. Co czyścić?
Jest jeszcze klej zielony, ale to raczej bez zamiaru odkręcania :D
Kupiłem zwykły Loctite czerwony.


19 maja 2020, o 15:55
Zobacz profil
SV Rider

Dołączył(a): 20 kwi 2013, o 11:22
Posty: 1494
Lokalizacja: Wrocław<->Głuszyca
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S '2003
Post Re: Zmielony stator śrubą od magneto. Co czyścić?
Zielony to chyba tylko do wklejania tulei gwintowanych typu "Time Sert" (jeśli nie masz tego specjalnego narzędzia Würth'a do rozgniatania tulei) albo do ratowania lekko wybitych gniazd łożysk. Zielony to jest do połączeń współosiowych, o tym samym mówimy? :) Czerwony będzie OK (ale do rozłączenia potrzebujesz palnik albo opalarkę).

_________________
"Cholernie chciało mi się śmiać" Kurt Vonnegut jr


20 maja 2020, o 10:11
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 lip 2010, o 11:47
Posty: 2381
Lokalizacja: Częstochowa/Kraków
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N AD2000
Post Re: Zmielony stator śrubą od magneto. Co czyścić?
Czerwony spokojnie się zerwie zwykłym narzędziem, niepotrzebne jest podgrzewanie (o ile mówimy o Loctite). Używam go chociażby do skręcania zacisków.


20 maja 2020, o 10:21
Zobacz profil
SV Rider

Dołączył(a): 20 kwi 2013, o 11:22
Posty: 1494
Lokalizacja: Wrocław<->Głuszyca
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S '2003
Post Re: Zmielony stator śrubą od magneto. Co czyścić?
Nie mówię, ze się nie da ruszyć czerwonego na zimno, ale ja już dwie śruby w SV ukręciłem i to takie jak od jarzma klamki sprzęgła (czyli żaden klej tam nie był użyty) - to nie, że przeceniam czerwonego Loctite'a, ja po prostu już się przejechałem na śrubach Suzuki (śruba z cechą 4.8 - kto to wymyślił, ja się pytam...) ;)
"Skręcania zacisków" - znaczy: skręcania połówek (przy 4-tłoczkowych) czy przykręcaniu zacisków do goleni/adapterów? Jeśli to drugie to chyba niebieski będzie wystarczający (ja jeszcze dodaję znacznik żółtym markerem olejowym, wtedy rzut oka na śruby i od razu widać czy coś się poluzowało - nie tylko przy tych, ale w ogóle przy tych istotnych a widocznych z zewnątrz).

_________________
"Cholernie chciało mi się śmiać" Kurt Vonnegut jr


20 maja 2020, o 10:49
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 lip 2010, o 11:47
Posty: 2381
Lokalizacja: Częstochowa/Kraków
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650N AD2000
Post Re: Zmielony stator śrubą od magneto. Co czyścić?
Połówki.
Do goleni przykręcam już tylko z odpowiednią siłą, nie kleję gwintów. No i często sprawdzam dokręcenie, odką w 2009 roku w poprzednim motocyklu zacisk mi się odkręcił w tracie i trzymał się na jednej śrubie :) Ale twój patent z markerem świetny - zastosuję!


20 maja 2020, o 12:19
Zobacz profil
SV Rider

Dołączył(a): 20 kwi 2013, o 11:22
Posty: 1494
Lokalizacja: Wrocław<->Głuszyca
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650S '2003
Post Re: Zmielony stator śrubą od magneto. Co czyścić?
Żółty kontrastuje chyba ze wszystkimi kolorami ramy/goleni/silnika jakie widziałem w motocyklach - to raz, a dwa - jak już raz powstał znacznik (po dociągnięciu odpowiednim momentem), to nawet jeśli w trasie będę musiał daną śrubę dociągnąć, to już będę wiedział +/- jak mocno (nie wożę w zadupku klucza dynamometrycznego). A jeśli coś się zmieni (inny klucz, zamiana miejscami śrub, przeciągnięta śrub/gwint), to izopropanol albo nafta zmywa bez problemu. Jak to mówił mój kolega (akurat w kontekście podejścia "light&fast" w górach): "to nic nie waży" :)

_________________
"Cholernie chciało mi się śmiać" Kurt Vonnegut jr


21 maja 2020, o 17:16
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 13 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL